In de Randstad is de komende jaren een explosieve groei van volledig elektrische auto’s te verwachten. In Den Haag, Dordrecht en Rotterdam verdubbelt het aantal auto’s met een stekker binnen twee jaar en in Amersfoort en Utrecht binnen vier jaar. Belangrijke factor: betere betaalbaarheid maakt elektrische auto’s ongekend populair. Dat blijkt uit onderzoek van Stedin, Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) en kennis- en innovatiecentrum ElaadNL. Met de komst van steeds meer elektrische auto’s vraagt dit van netbeheerders slimme keuzes te maken om het elektriciteitsnet betrouwbaar en betaalbaar te houden.

Tesla Model 3 in Utrecht en Amersfoort in trek
Eerder onderzoek van Stedin en RSM toonde aan dat een hoog inkomen de belangrijkste voorwaarde is om een volledig elektrische auto aan te schaffen. Nu ook populaire automerken steeds betaalbaardere auto’s op de markt brengen, is een hoog inkomen minder belangrijk en ontstaat een explosieve groei. Na de introductie van de Tesla Model 3 bijvoorbeeld, ontstond een ware run op dit model. Dagelijks worden zo’n 1800 modellen van dit type wereldwijd verkocht. Reden voor RSM om te onderzoeken of deze populariteit ook terug te zien is in de verwachting.

Uit het onderzoek blijkt dat in Den Haag, Rotterdam en Dordrecht binnen twee jaar minimaal een verdubbeling is te verwachten van het totaal aantal volledige elektrische auto’s (zie tabel). Opvallend: in de steden Utrecht en Amersfoort gaat de groei van volledig elektrische auto’s minder hard, maar wordt verwacht dat de komende vier jaar bijna de helft van het aantal nieuwe volledige elektrische auto’s een Tesla Model 3 is. Het modalere inkomen, relatief veel lease-rijders en een lagere leeftijd maken dat in Utrecht en Amersfoort meer potentiële Tesla Model 3-rijders wonen.

Explosieve groei elektrische auto’s
De markt voor elektrisch vervoer is enorm in ontwikkeling. In het eerste halfjaar van 2017 werden volgens belangenvereniging RAI 80% meer volledig elektrische auto’s verkocht dan het jaar daarvoor. Autofabrikanten zitten niet stil. Zo kondigde Volvo aan vanaf 2019 alleen nog maar modellen te verkopen met een elektrische (hulp)motor. Ook overheden spreken hun ambities uit om het autovervoer te verduurzamen. De Rijksoverheid wil dat er in 2025 een miljoen elektrische auto’s in Nederland rondrijden en Engeland en Frankrijk hebben uitgesproken in 2040 te stoppen met de verkoop van diesel- en benzineauto’s.

Impact van elektrisch vervoer op het elektriciteitsnet
Elektrische auto’s gebruiken bij het opladen relatief veel stroom, soms wel met een vergelijkbaar energieverbruik van tien huishoudens tegelijk. Meer elektrische auto’s in het straatbeeld leidt tot meer vraag naar laadpalen. Dit betekent dat de capaciteit van het lokale elektriciteitsnet voldoende moet zijn om dit op te vangen. Voor netbeheerders is het daarom goed te weten waar potentiele e-rijders wonen en waar laadpalen in de toekomst nodig zijn. Auto’s opladen kan het beste met ‘Smart Charging’. Via deze methode wordt er efficiënt geladen, bijvoorbeeld op tijden waarop  veel zonne-energie beschikbaar is. Hiermee worden dure investeringen voorlopig voorkomen zodat de energierekening betaalbaar blijft.


Smart Charging-laadpaal in de Utrechtse wijk Lombok. FOTO: ElaadNL

Onderzoek oplaadmogelijkheden van elektrisch vervoer
Bij het onderzoek is naar verschillende factoren gekeken voor de aanschaf van elektrische auto’s zoals leeftijd, inkomen, particulier- of leaserijder en verstedelijking van de woonplaats. Stedin hecht veel waarde aan gedegen onderzoek naar het energienet en welke rol het kan hebben bij een duurzamer Nederland. Sinds 2015 onderzoeken studenten van RSM, samen met Stedin en ElaadNL de oplaadmogelijkheden van elektrisch vervoer.

Over Stedin
Duurzame energie voor iedereen. Daar werkt Stedin elke dag aan. Zodat onze ruim twee miljoen klanten kunnen wonen, werken en leven in de meest stedelijke en industriële regio van Nederland: de provincie Utrecht en het grootste deel van Zuid-Holland. Want juist in ons verzorgingsgebied is de energie-infrastructuur complex en de afhankelijkheid van energie groot. Met zo’n 3000 medewerkers werken we aan een duurzaam energiesysteem waarin steeds meer lokaal wordt opgewekt. Een systeem dat ook in de toekomst betrouwbaar en betaalbaar is. En dat we kunnen doorgeven van generatie op generatie.

Over RSM
Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) wordt consequent gerekend tot de meest toonaangevende business schools van Europa en tot de top drie voor onderzoek. RSM biedt baanbrekend onderzoek en opleidingen ter verdere bevordering van excellence in alle aspecten van management. RSM is gevestigd in de internationale havenstad Rotterdam, een bruisend knooppunt van bedrijven, logistiek en handel. RSM richt zich op het ontwikkelen van zakelijke leiders met internationale carrières die gewapend met hun innovatieve gedachtegang een duurzame toekomst kunnen inslaan dankzij een gamma bachelor, master, MBA, PhD en executive programma’s van het hoogste niveau. De ondersteuningsdiensten van RSM voor executives en alumni worden ook aangeboden vanuit de kantoren in Chengdu, China en Taipei, Taiwan.

Over ElaadNL
ElaadNL onderzoekt en test de mogelijkheden voor Smart Charging in opdracht van de Nederlandse netbeheerders. Het is onze missie om ervoor te zorgen dat iedereen met een elektrische auto in de toekomst slim kan laden. Daarnaast verzorgt ElaadNL namens de deelnemende netbeheerders Liander, Enexis, Stedin, Westland Infra en Cogas de coördinatie van aansluitingen voor publieke laadpunten voor elektrische auto’s op het elektriciteitsnet.

Bron:Stedin.net